Csak mítosz, hogy a többször keveset elv a helyes étrend titka?

A ’90-es évek előtt Magyarországon a legelterjedtebb a napi háromszori étkezés volt1. Az elmúlt évtizedek során azonban a magyar lakosság körében népszerűé vált az egészségtudatosság, és ezzel párhuzamosan a „többször keveset” elv1. Annak ellenére, hogy fogyókúrák jelentős részét is a sokétkezéses módszerek adják, egyre nagyobb gond hazánkban az elhízás.

Élettani

szempontból a napi három étkezés jobban igazodik az anyagcsere természetes működéséhez, ezzel pedig könnyebbé és hatékonyabbá válik a diéta.

Még csak harmadik hete tart az iskola, de az őszi fáradság máris érezhető. Szeptemberben mindenkinek sűrűbb a napirendje, és bár korábban kel, nehezebben osztja be a rendelkezésre álló 24 órát. Felmerül a kérdés, hogy milyen módon spórolhat az ember időt. Kevesen gondolnak bele, hogy mennyi időt töltenek azzal, hogy kitalálják, mit egyenek, beszerezzék a hozzávalókat és elkészítsék azt. Napi ötszöri étkezés esetén csak a táplálkozásra havi 50-60 óra is elmehet, nem számolva a beszerzésre, főzésre és a tervezésre szánt időt. Napi háromszori étkezéssel ez a szám havi 40-45 óra, ami havi szinten fél napnyi megtakarítást jelent, ezt fordíthatjuk pihenésre vagy egy kis edzésre is.

Kutatások2

támasztják alá, hogy a napi ötszöri étkezés időrabló volta mellett nem is feltétlenül tesz jót az egészségnek. Azoknak pedig, akik a felesleges kilóktól szeretnének megszabadulni, kifejezetten ajánlott átváltani a napi háromszori étkezésre. Az étkezések gyakorisága hat a hasnyálmirigy által termelt hormon, az inzulin szintjére. Az inzulin pedig a szervezet szénhidrát-, zsír-, és fehérje-anyagcseréjének legfőbb szabályozó hormonja, amely a zsír raktározásáért is felelős. Termelődésének van egy természetes napszaki ciklusa: reggel magas, dél felé leesik, este ismét emelkedik. A napi háromszori étkezés pedig ehhez igazodik.

Dr. Farkas Kitti,

az Alakorvoslás Program kitaláló és szakértő orvosa a napi háromszori étkezés mellett teszi le a voksát: A napi háromszori étkezéssel a táplálkozási szokásainkat igazíthatjuk a testünk működéséhez, és nem fordítva. Így megkönnyíthetjük a fogyást is. Nem állítom, hogy – főleg sportos életmód mellett – egy jól összeállított, sok étkezéses étrenddel lehetetlen a testsúlycsökkentés, de azt igen, hogy ez inkább nehezebb. Mindig lesznek egyedi esetek, akiknek beválik a napi háromnál többszöri étkezés. Azonban az emberek nagy része számára a napi háromszori étkezés jobb, ezt támasztja alá minden, amit ma a fogyás élettanáról tudunk.”

A helytelen diéták

szó szerint tönkreteszik az emberi szervezet természetes működését, még akkor is, ha esetleg átmeneti eredményeket produkálnak. A szakmailag megalapozott, orvostudomány által igazolt módszerek, ezekkel szemben abból indulnak ki, hogy a normál, nem elhízott állapot eléréséhez és megtartásához vissza kell állítani a szervezet természetes anyagcseréjének egyensúlyát.

Tehát ha a fogyás a cél, akkor a napi többszöri étkezés inkább hátrányos. Napi háromszori étkezéssel kialakítható egy egészséges diéta, mellyel nem csak a felesleges kilóktól lehet megszabadulni, hanem a rohanó világban értékes idő is megspórolható az étkezések csökkentésének számával.

 

1 – https://www.gfk.com/hu/aktualitasok/press-release/gfk-trendde-alakulni-latszik-az-egeszsegtudatossag/

2 – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3168743/ és https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/diabetes/in-depth/diabetes-diet/art-20044295

Dr. Farkas Kitti

az Alakorvoslás Program kitalálója és alapító orvosa. Aneszteziológusként és intenzív terápiás szakorvosként dolgozik. A Programot 2017-ben azért dolgozta ki, mert munkája során azt tapasztalta, hogy az emberek nem kapnak valódi segítséget a tartós, egészséges fogyáshoz. Önhibájukon kívül helytelen módszerekkel, csodadiétákkal és termékekkel próbálkoznak, többnyire sikertelenül. Az Alakorvoslás Program célja, hogy szakmai módszerekkel, rendes ételek fogyasztása mellett sajátítsák el a résztvevők az új életvitelt, mellyel jobban érzik magukat, és utána is gond nélkül megőrzik az elért formát. Dr. Farkas Kittiről és programjáról bővebb információ az alakorvoslas.hu oldalon érhető el. 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..